followers

11 Ogos 2010

KELEBIHAN SOLAT TARAWIH MENGIKUT MALAM

1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.


2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.




3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.




4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.




5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.




6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.




7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.




8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.




9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.




10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.




11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.




12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.




13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.




14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.




15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.




16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.




17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.




18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).




19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.




20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.




21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.




22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.




23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.




24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.




25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.




26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.




27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.




28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.




29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.




30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.


p/s: ingat masa kecik2.. tiap kali nak g sembahyang terawih mesti tgk dulu pahala2 yg best..ishk2.. dasyat.. dah la pegi terawih tapi p duk kat belakang surau n makan megi mentah dgn serbuk dia tu..haha.. best la time tu.. rindu zaman kanak2!


05 Ogos 2010

PENGALAMAN TEMUDUGA BAKAL GURU

Macam2 berlaku kat cik arnab sehari dua nih.. penat btul.. fizikal n mental... mana taknya MUSIM TEMUDUGA dah tibaaaaaaaa.... wawa.... hoho.. so, cik arnab telah bertungkus lumus, rumus dan mulus...meniarap dan terlentang membaca buku( unsur hiperbola)... selalu on9 pesbuk sbb nak tny kwn2 yang dah siap temuduga tu.. yela.. mesti la nak tny tips2 or soklan temuduga spot..hehehe... bukan spot car tau..kiki.. ada la sorg dua kwn cik arnab yang baik hati yang amat, bg tau tips2 yg berguna..diorg suh baca pasal NKRA, PIPP, FALSAFAH PENDIDIKAN, ISU2 SEMASA n banyak lg laa.. lau sape2 nak nota yg dah di edit gitau cepat2 b4 cik arnab delete..hehe

So, cik arnab pun terpaksa menggagahkan diri mentelaah isu2 semasa yg ada sekarang... wawa.. subjek yg paling tidak diminati oleh cik arnab.. haha.. mmg malassss sgt nak baca, tapi terpaksa pikir, baca buku macam baca komik ujang..haha.. leh ke gitu.. wawa.. satu lagi pasal soklan insak...cik arnab pergi laa cari kat satu kedai buku yg nama ...tetttt.... ni, dia kata "akak, dah habis laa buku insak tu, org dah bli awal lg.. satu kelate ni dah abeh kak!" ceh.. budak nih.. tarik telinga br tau.. cik arnab tau, ada jer kat lam stor tu, dia je mls nak cr..huhuh.. xperla...so, cik arnab balik dgn perasaan yg hiba dan hampa...

Thanks to my frenz.. fariez rosli sbb dah byk bantu n bg flash contoh soklan insak kat cik arnab.. ianya amat berguna..hehe.. kwn2 cik arnab ramai msg tanya camne interview hari ni.. wah... nak tahu? jeng3...alkisah...taibbbbbb.....



Pagi tadi bgn seawal pukul 5.45 pagi..  selalu jrg tersedar awal.. yela..tidur xlena sgt semalam..hehe..bgn2 trus capai nota, konon boleh la masuk otak..hehe..ibu tersayang buat air nespray kata ibu, boleh bagi bijak skit..hehehe.. bertolak dr umah kira2 kul 7suku la..smpai 10 mint kul 8...dup dap..dup dappp... kuat lak bunyi jantung cik arnab hari ni.. mcm jaguh pecut watson yambek(btul ke x ejaan dia.. entoh!).. jalan menuju ke dewan rase mcm jln menuju ke penjara lak(mcm dah penah rase je cik arnab neh)


Haha.. berpeluh2... smpai kat sana.. org dah ramai dlm dewan.. so cik arnab kena turn group yg ke-2 utk masuk lam dewan exam insak..cuak dowh... muka rasa cam dah pucat n sejuk semacam.. nak terkucil pun ada.. nak termuntah pun ada gak..so, cik arnab pun cakap2 la dgn kwn2 seperjuangan sblum tibanya saat yg ditunggu2.. lepas slesai group pertama, kitaorg pun masuk la.. ms jwb soklan insak tu..huih... mencabr gak la... mana tak nyer.. 135 SOKLAN.. untuk dijawab dlm masa 30 MNT.. haha... mmg la xsempat nk pkr sgt.. sekali bc je trus jwb..


Dah abes jwb soklan insak tu, kami menuju ke bilik temuduga.. huih... rasa mcm jem je kaki nih, usha2 nama cik arnab duk nombor 4.. waaa.. baca pun dah xsempat.. biarkan je.. so, kwn sebelah ada tny 

kawan 1:" eh, awk, per ek nama pengarah pendidikan kelantan?"

cik arnab:" entah la.. lupa.. esok sy igt la kut"

kawan 2: HJ HUSSIN AWANG

cik arnab:.."ok2(haha.. kalau  dia tny mesti aku leh jwb)
.
.


ting...ting...(bunyi loceng yg menandakan calon seterusnya dikehendaki masuk)

cik arnab:"eh, per namer pengarah pendidikan td?"
kawan 1: "HJ AWANG HUSSIN.."
cik arnab:"ok2"

Masuk, bg slm, bg fail n diberi duduk.... fuh!!!... ok, perkenal kan diri anda...nama saya.. bla..bla.. dr upsi bla..bla..bla..mengajar sbg guru ganti..bla..bla..bla..ok.dalam panel 1 tu, ada 2 org penemuduga.. sorg en. kurus, n sorg lg en Gemuk  Gempal

En kurus: maizatul yer,erm..cik ke puan ni??

cik arnab: cik, encik...

En kurus : apesal cik lagi??

cik arnab: (eh. suka ati aku la.. sebok jer)" erm.. xtau la en..

En kurus: ker xder calon lagi?(senyum meleret)

cik arnab: entah la en...(dlm ati.. xsuka dgn soklan ni..next question plizz)

En.kurus: awk ni duk mn?

cik arnab: ***** en.

En.kurus: ok, apa yg awk tau psl dun n parlimen.. bgtau skit..
cik arnab: dun tu kerajaan negeri en, parlimen tu kerajaan pusat en.. 

En.kurus: ok, erm.. siapa presiden pertubuhan umno kelantan?

cik arnab:(alamak! mesti la aku xtau)"erm...........erm.... maaf en, saya xtau"
En.kurus: xtau?.. ok xper, awk duk kat **** kan?? siapa dua org mantan pengarah pendidikan kelantan yang       
               ada kat kawasan awk...

cik arnab:( ya Allah.. aku xtau lg nih.. )" erm.... jap en.. erm... maaf en, saya tak tahu"

En.kurus: xtau jugak?per yg awk tau?

Cik arnab: saya tau pengarah pendidikan kelantan skrg en,,

En.kurus: ah, ok,, sapa?
cik arnab:  "HJ AWANG HUSSIN.."(muka penuh confident bg tau)

En kurus&gemuk: hahaha... awk ni biar benar? nama dia HJ HUSISIN AWANG tau tak???kami pulak 
                       yg kena betulkan tuk awk
.
.

ya Allah....mcmana la aku leh tuka nama ayah dia ngn anak dia... mampus aku kali ni.. kompem kena abes abesan ngn diorg nih... masyarakatttt... 
.
.

En.kurus: awk ni, sy tny isu semasa semua xleh jwb.. per yg awk tau hah??

En.gemuk: awk cuba mengajar.. dlm bi, ajar math.. fraction.. boleh??anggap jer kami ni mcm anak murid 
                 kamu.. 

cik arnab: boleh.. heheh(gugup dowh).. saya bangun yer en..

cik arnab ajar proper n improper fraction.. 

ok.. now, in my hand i got 2 picture.. one picture with a BIG HEAD N SMALL BODY and the other one is SMALL HEAD N BIG BODY.. so what do you think about this picture??? which one is proper and improper?? ok, you? yes3.. correct..this one is proper...

En.gemuk: ok3.. dah.. dah...eh, nape kamu bg contoh gemuk satu n kurus satu??? kamu ni sengaja nak sindir kami ke hah???

cik arnab: eh,, tak en..sy xmaksud gitu.. maafkan saya..

En gemuk: bagila contoh lain..

cik arnab: gelak..then kuar airmata..

En. kurus: hah.. tu nape nangis lak tu

cik arnab: eh, saya tak nangis en, saya gembira...

En.gemuk: nape gembira?

cik arnab: sbb dapat berjumpa dgn en berdua...(waa.. ayat poyo entah dr mn.. biarkan jer)

En kurus: uish..kamu nih.. gembira plak yer..

korang pun mesti pernah kan,, gelak2 plus nervous yg amat, so kuar air mata..kan2?? 

En.kurus: kamu ni.. kalau saya tny isu semasa.. semua xleh jawab.. kalau bg pendapat.. boleh laa..ok la.. 
              terima kasih..

En.gemuk: ok, awk boleh amik fail awk.. erm.. awk ni bagus sebenarnya

cik arnab: (tipu la tu)

En.kurus: tu buku aper kat tgn awk tu

cik arnab: buku nota en...

En kurus:nota per?

cik arnab: nota isu semasa en...

En kurus: alar.. tanya xleh jawab jugak... 

cik arnab: (gulp.. korang best la ckp.. i nebes tau tak)

En.kurus: ok, smentara awk amik ic ni..umah awk kt mn yer?.. ayah awk keja per ?

cik arnab: (eleh,, xnak bg tau)!erm..umah saya kat bla..bla..blaa.... ayah saya keja..bla..bla..bla

cik arnab pun jwb la... huhu... kuar bilik dgn rasa yg sgt hampa sbb xleh jwb per yg ditanya..sedeh weyh... drive balik pun xbermaya... balik umah nanges... waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..xnak jadi cikgu!!!!nyesal jadi cikgu..








Related Posts with Thumbnails